Ingeborgpop voor Maatwerk in poppenwerk Voor het maken en bespelen van handpoppen, stokpoppen, bekpoppen, marionetten..... Brede school en inschoolse projecten voor alle leeftijden en de hele school. Voor een passend aanbod op uw school en dagverblijf.


  1. Brede schoolprojecten
  2. In-schoolse projecten
  3. Verteltraining

1 Brede schoolprojecten

Toen de dieren nog praatten

Ingeborg vertelt en speelt de verhalen uit het boek van Blootpad en Co. De kinderen beelden de dieren uit het boek uit en spelen de karakters van de dieren na.
Ze maken kennis met aap, eekhoorn, reiger, krokodil, schildpad en koning olifant. Ze zijn lui, hebzuchtig, bang, trots, hongerig en komen door hun karakter in de problemen. Uiteindelijk vinden we een oplossing. De verhalen rijgen zich aan een tot een groot verhaal waarbij de kinderen actief betrokken worden.
Doelgroep: Groep 1 en 2
Aantal lessen: 4 lessen van 1½ uur
Voor de laatste les worden de ouders uitgenodigd voor een presentatie.
Aantal deelnemers: 10 kinderen
Thematiek: Hoe je ook bent, wie je ook bent, je hebt elkaar nodig.

Kijkdoosfabels

In het bos wonen uil, mier, en eekhoorn gezellig naast elkaar in hun eigen huisje. Op een dag komt een nieuwe buurman: Vos. Hij barst met al zijn spullen uit zijn huis en 'sloddert' alles in het rond. En dan wil hij ook nog eens komen logeren.... Iedere week een nieuwe aanleiding om poppen te maken, voor extra huisvesting te zorgen en in te richten. Bij de laatste les is het bos opgeruimd, het aantal inwoners verdubbeld: de kinderen hun eigen kijkdoos bewoonbaar gemaakt voor nieuwe inwoners. Daarover vertellen ze in de afsluiting aan de ouders.
Groep: 1, 2 en 3.
Aantal lessen: 5-6 lessen van 1½ uur
Voor de laatste les worden de ouders uitgenodigd voor een presentatie.
Aantal deelnemers: 10 kinderen
Thema: nieuwe buren

Kattenkwaad

Poes Kattoo is een ondernemende en ondeugende poes en op zoek naar een vriendje. Iedere week beleeft ze een nieuw avontuur maar de 'ware' laat zich niet zo makkelijk vinden.
Ingeborg vertelt aan de hand van een zelf geschilderd pop up boek en speelt met stokpoppen een interactief verhaal over een muzikale poes. De kinderen gaan zingen, spelen en maken de poppen en maskers uit het verhaal.
Doelgroep: Groep 1 en 2
Aantal lessen: 4 lessen van 1½ uur
Voor de laatste les worden de ouders uitgenodigd voor een presentatie.
Aantal deelnemers: 10 kinderen
Thema: vriendschap en anders zijn.

Lotje en de wolven: Poppenkast

Aan de hand van het prentenboek 'Lotje en de wolven' schrijven en spelen de kinderen nieuwe scenes voor het verhaal. Ze maken poppen, decors en atributen en geven een voorstelling.
Groep: 3,4, en 5
Aantal lessen: 8 lessen van 1½ uur
Voor de laatste les worden de ouders uitgenodigd voor een presentatie.
Aantal deelnemers: 10 kinderen
Thema's : anders zijn

Schimmenspel

De kinderen leren de basiselementen van schimmenspel. Ze spelen zelf als schaduw manipuleren eigengemaakte poppen en objecten.
Randvoorwaarde: een volledig verduisterde ruimte.
Groep 6 en 7
Aantal lessen: 8 lessen van 1½ uur
Voor de laatste les worden de ouders uitgenodigd voor een presentatie.
Aantal deelnemers: 10 kinderen
Thema: De tijdmachine/ reis door de tijd


Terug naar boven    Terug naar startpagina


2 Projecten voor de hele school/inschoolse projecten

Poppenparade: Een in-schools theaterproject waarin de kinderen poppen en verhalen maken.
Tijdens de voorbereiding van het project kiezen we met het schoolteam een thema, bijvoorbeeld het thema van de Kinderboekenweek. Ingeborg laat aan de leerkrachten verschillende soorten poppen zien en hoe deze te maken en te manipuleren. Iedere klas kiest een soort pop uit en schrijft een verhaal. De kinderen maken poppen en decors. We besteden aandacht aan het schrijven van teksten, verhaalopbouw, typetjes maken, stemgebruik, samenwerken en techniek. Tijdens de parade komt iedereen aan bod om te spelen en elkaars voorstellingen te bekijken.

Meespeeltheater 'De Notenkraker': Een theaterdag voor een kleine school.
Het is feest op school en 'draaiorgel de Notenkraker' komt naar school om dat te vieren. De kinderen zijn er al, maar waar is het draaiorgel?
De directeur van de school is ongerust: "Wat een saaie bedoeling zonder vrolijke muziek." Dan vindt hij het orgel onder doeken in een treurige stemming. Opa is weg, het is koud en stoffig, leeg, kaal en er hangen spinnenwebben. De directeur schakelt Spik&Span in om alles op te ruimen. En wat er dan gebeurt.....
Tijdens een theaterdag spelen de kinderen een verhaal in en rondom een echt draaiorgel. De kinderen bespelen de orgelpijpen, zelfgemaakte sokpopmuizen en draaiorgelpoppen. Andere kinderen spelen een rol als de dieven 'Steel en Gappie', 'Klepper de Muizenmepper, de directeur van de school, opa en de taxichauffeur'. Er zijn rollen weggelegd voor het koor en de schoonmaakdienst 'Spik&Span'. Alle kinderen nemen deel aan het theatergebeuren door spel en zang en geven aan het einde een spetterende voorstelling.
Tijdsduur: Een hele schooldag met 's avonds een voorstelling voor ouders en andere belangstellenden.
Randvoorwaarde: De leerkrachten hebben vooraf met de kinderen sokpoppen draaiorgelpoppen gemaakt en de liedjes gezongen. In overleg met de school worden de rollen verdeeld.
De leerkrachten zijn deze dag aanwezig en helpen mee.


Terug naar boven    Terug naar startpagina


3. Interactieve verteltraining

Ingeborg Heeft u ook herinneringen aan de leerkracht op school die op vrijdagmiddag uit een boek voorlas? Of sterke verhalen bij het kampvuur of de meester op school. Ik herinner me mijn moeder die voor het slapengaan voorlas uit een boek over een zigeunerfamilie. Verhalen zijn van alle tijden, culturen en voor alle leeftijden. Van het vertellen heb ik mijn beroep gemaakt. Ik vind het heerlijk om met eenvoudige middelen de suggestie van een nieuwe wereld te scheppen en mijn publiek mee te nemen.
Dit plezier wil ik graag met u delen. We verdiepen ons in de training in het vertellen van verhalen aan jonge kinderen met als doel hen enthousiast te maken voor taal, boeken en spel.
Ik neem jullie mee op reis uit het boek van Kattoo: een introductie met poppen uit mijn zelfgemaakte pop-up boek. Dan bereiden jullie in groepjes aan de hand van opdrachten en prentenboeken een korte presentatie voor. Diverse spelmaterialen staan hierbij ter beschikking.
We onderzoeken de manieren om op een eenvoudige wijze contact te maken met het publiek en zo emoties en reacties uit te lokken. Door samen te spelen en naar anderen te kijken ontstaan er mooie, spannende, ontroerende en soms hilarisch momenten. We doen inspiratie en nieuwe ideeën op om verhalen over te brengen en ontdekken nieuwe spelmogelijkheden, die meteen op de werkvloer kunnen worden toegepast.
Deze training duurt een dagdeel. Desgewenst wordt het programma aangepast aan uw wensen. (denk bijvoorbeeld aan een introductietraining poppenspel)
Reacties op de training:
De training van Ingeborg biedt handvatten voor in de praktijk. De handpoppen zijn weer uit de kast en ik zag vorige week een van de leidsters op een heel mooie en speelse manier met een handpop aan de gang. Ze gebruikt deze nu als intermediair om contact te krijgen met bij een heel verlegen kindje. Prachtig om het contact te zien.

(Else Oostendorp, intern begeleider Voorschool Joop Westerweelschool)
Referentie: Akros /Anja van der Slink 020 5893300
Echt een hele leuke en leerzame workshop!
Eveline

Leuke avond met een hele enthousiaste docente. Veel inspiratie gekregen om op de groep toe te passen.
Monique

Erg leuk en stimulerend
Berry

De workshop was leuker dan wat ik me ervan had voorgesteld. Een geslaagde avond en weer veel nieuwe ideeën opgedaan. Ben benieuwd hoe de kinderen hier op gaan reageren.
Ilona

Ik vond het een zeer geslaagde avond. Goede docent en daardoor was de cursus leuk om te volgen.
Nicole

Terug naar boven    Terug naar startpagina