Belevingstheater


Belevingstheater voor mensen met een ontwikkelingsachterstand.

  1. Muziek met Ingeborgpop
  2. Muzieklessen
  3. Interactieve spel en muziekbegeleiding (PGB aanbod)
  4. Belevingstheater
  5. Weer of geen weer
    Ei, ei!
  6. Muziekprojecten i.s.m. het Nederlands Philharmonisch orkest en het concertgebouw en Cordaan
  7. Festival theater op Maat
  8. Emotiepop

Muziek met Ingeborgpop

Naast poppenspeler organiseert Ingeborg wekelijks muziekactiviteiten voor kinderen met een verstandelijke beperking of een ontwikkelings achterstand.
Nu de kinderen tijdens de caronacrisis het dagverblijf niet kunnen bezoeken, laat ik een aantal liedjes verfilmen. Klik op een liedje en zing lekker mee:

beginliedje
Beginliedje
trommellied
Trommellied
lekker swingen
Lekker Swingen
Tsjoep zei de vlieger
Tsjoep zei de vlieger
berenlied 1
Berenlied 1
berenlied 2
Berenlied 2
kriebelmuis
Kriebelmuis
eindeliedje
Eindeliedje

Gitaarbegeleiding: Fred Jenner
Gefilmd door: Bert Veerkamp

Terug naar boven    Terug naar startpagina

Muzieklessen voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand

Medewerkersnieuwsbrief Cordaan Oktober 2019

Poppenspeler en liedjeskist
Begeleider Mijn naam is Ingeborg Willems en ik werk sinds 2000 op kinderdienstencentrum 'De Schuit'.
Ik heb eerst een aantal jaren als persoonlijk begeleider op de groepen gewerkt. Gaandeweg ben ik meer en meer muzikale taken gaan verrichten. Sinds een aantal jaren geef ik wekelijks muziekactiviteiten op de groepen en begeleid ik kinderen 1 op 1.
Mijn achtergronden zijn een afgeronde hbo-j, nu SPH, en na afronding van mijn studie ben ik poppenspeelster geworden. Ik combineer mijn theaterwerkzaamheden met het werken op KDC De Schuit. Een dagcentrum voor kinderen met een verstandelijke beperking of een ontwikkelingsachterstand.
Ik maak gebruik van 'de liedjeskist', hier combineer ik gebaren met PEC's plaatjes en poppen en objecten met liedjes. Daarnaast zet ik 'beleving in muziek' in; ervaringsgerichte activiteiten waarbij de zintuigen worden aangesproken. Ik werk dan met verschillende materialen en muziek sferen om de kinderen de kans geven om tot rust of tot actie te komen.
Alles is gericht op beleving en het maken van contact. Muziek, een taal zonder woorden, komt op verschillende niveaus binnen. Het is een verbindende sensatie die iedereen op een eigen niveau meemaakt. In mijn lessen probeer ik kinderen te motiveren zich te uiten en plezier te laten beleven aan het maken van contact.
Begeleider Ik zoek momenten om ,door geluiden te laten horen, rust te brengen en de kinderen te oefenen in luisteren. Ik zoek een evenwicht tussen actie- reactie, een actieve of juist passieve beleving.
Ik werk met een shrutibox, een Indiaas muziekinstrument, een harmonica waarop ik een toonladder kan spelen. Door te spelen met de klanken van kinderen, soms in combinatie met deshrutibox voelen de kinderen een resonantie en merken ze dat ze invloed kunnen uitoefen op de interactie. Wanneer een kind merkt dat 'dit doet er toedoet' is het natuurlijk een stimulans voor het maken van contact.
Muziek heeft een eigen ritme, een begin en een einde. Een veilige structuur waarbinnen kinderen zich uitgenodigd voelen om mee te zingen, te gebaren en plezier te beleven. De verschillende muziekinstrumenten laten zich goed aan een onderzoek onderwerpen en worden ingezet voor muzikale spelletjes. Op je beurt wachten en nog een keertje zijn terugkerende leermomenten.
Muziek is ook fysiek in beweging komen, samen klappen, stampen en zwaaien. Kinderen imiteren elkaar en de begeleiding en kunnen hun energie kwijt. Poppen gebruik ik als illustratie bij de liedjes en bij 1 op 1 situaties om kinderen door situaties te helpen. Zo was er een meisje met moeite met overgangen. De beer hielp haar, eerst door haar te troosten en te gerust te stellen. Toen dit niet meer nodig was ontplooide het meisje haar bazige kwaliteiten en gaf de beer lik op stuk. Een hooghartige giraffe trok het spel dan weer in balans en zorgde voor een meer vreedzame afloop.
Dit op maat en in het moment werken maakt dat geen enkele muziekbeleving hetzelfde is. En wat is er mooier wanneer je je eigen competenties kan inzetten om de mogelijkheden van een ander aan te spreken. Door spelen en muziek contact maken en uitbreiden. Maar bovenal staat het spelplezier voorop!!

Begeleider De thema's spelen in op de seizoenen en worden ondersteund met verhaaltjes, poppen en objecten.
Humor, ontspanning en spelplezier zijn de ingredienten voor dit muziekale avontuur.

De muzieklessen zijn apart te boeken en kunnen worden ingezet als voorbereiding voor een theater/ belevings project.

Terug naar boven    Terug naar startpagina

Interactieve spel en muziekbegeleiding (PGB aanbod)

Begeleider Ingeborg geeft individuele activiteitenbegeleiding voor kinderen, zowel op de dagopvang, als bij de ouders/verzorgers thuis. De activiteiten bestaan uit:
- Spel: Contactspelen, senso activiteiten, voorlezen en poppenspel
- Muziek: Bewegingsliedjes en muziekinstrumenten bespelen. Muziek beluisteren en ervaren tijdens BIM activiteiten
De doelstellingen worden in overleg met ouders en begeleiders geformuleerd en zijn gericht op de ontwikkeling van het kind.
Denk aan taalontwikkeling, contact maken, initiatief nemen, ontspanning, spelplezier. Leerervaringen als samenspelen en werken, waarnemen en luisteren, zingen, jezelf laten zien en creatieve ontwikkeling komen aan bod.
Alle activiteiten vinden plaats in een veilige situatie waarin interactie, samenspel en vooral spelplezier voorop staat.
Ingeborg werkt als pgb aanbieder in Amsterdam en Drenthe. Ze is in het bezit van een VAR verklaring, een VOG verklaring en werkt met een zorgplan.
Een reactie van een ouder:
Ingeborg is in een woord GEWELDIG!!
door het ruime aanbod van activiteiten aangepast aan behoefte van onze zoon, is onze zoon vooruit gegaan in zijn ontwikkeling. (meervoudig gehandicapt, ernstig slechthorend)
ze kijkt heel goed naar de behoefte van het kind en speelt daar op in. in het begin herhaalde ze veel activiteiten om dat onze zoon dat prettig vond, hij kon niet veel afwisseling/prikkels aan. langzamerhand kwam daar vooruitgang in en was het voor ons elke week een verrassing wat ze bedacht had om te gaan doen. knutselen, verven, boek lezen met behulp van ondersteunende gebaren, het voorgelezen verhaal nogmaals herbeleven met knuffels en eigen gemaakte poppen, zodat onze zoon zelf inbreng had in het verhaal. zijn gevoel van eigenwaarde werd vergroot.
liedjes zingen, zelf muziek maken en als afsluiting, ontspannen zintuigelijke bewustwording mbv BIM muziek. een aanrader!!
zelfs onze jongste "gezonde" zoon vond het geweldig.
Ingeborg is een gezellige, creatieve, attente vrouw met gevoel van humor zowel voor de kinderen als voor ons als ouders
Bron: Nationale hulpgids/ aanbeveling/Ingeborg Willems
Gewerkt periode: 24-02-2011 tot en met 10-04-2013

Terug naar boven    Terug naar startpagina

Belevingstheater

Project: Weer of geen weer

een muzikale belevingsvoorstelling in wording
Weer of geen weer speelt met de seizoenen. Het decor, waar de toeschouwers deel van uitmaken, veranderd tijdens de voorstelling in de kleuren van het seizoen. Met projecties en handpoppen wordt een sfeervol verhaal verteld met een beer in de hoofdrol.

Achtergrondinformatie:

Ingeborgpop maakt belevingen en verhalen waarin kinderen met een beperking zich thuis voelen en uitgedaagd worden tot interactie. Door de lage drempel en de rustige omgeving worden op zintuiglijk niveau spel en muziek aangereikt. Rust en ontspanning is een voorwaarde. De voorstelling doet een beroep op de zintuigen. Harde en zachte prikkels; spanning en actie worden afgewisseld met ontspanning en rust.
De tekst en liedjes worden ondersteund door gebaren en kinderen worden uitgenodigd deze gebaren te imiteren, terug te gebaren of verbaal te reageren om zo de betrokkenheid te vergroten.
De kinderen worden uitgenodigd om mee te bewegen en een actieve rol in te nemen in de beleving.
Het maken van contact is een belangrijk spelelement.
De herkenbare en fantasierijke beelden nodigen het publiek uit tot afwisselend ontspanning en actieve deelname.
We passen het aantal en het niveau van de voorstellingen aan op de specifieke behoeften van de kinderen. We kijken naar welke kinderen qua behoeften en gedrag het beste bij elkaar passen.
We proberen de kinderen van het kdc met reguliere schoolklassen te combineren.
Daar waar over kinderen gesproken word bedoelen we de ontwikkelingsleeftijd. Het betreft hier ook volwassenen.

Vormgeving een grote knuffeldeken
Begeleider Het decor wordt gemaakt van allerlei verschillende soorten stoffen en structuren, die per kleur van het seizoen tevoorschijn komen. Het wordt een groot doek dat zodanig in elkaar zit dat ik, door ergens aan te trekken of iets uit te vouwen een andere kleur en sfeer krijg en zo een steeds wisselende theaterbeeld.
De stoffen zijn van gevarieerde structuur en leveren, bij aanraking, een wisselende gevoels ervaring op. Met stoffen beweeg ik rondom en over de kinderen en zijn deel van het verhaal. Denk bijvoorbeeld aan een blauwe doorschijnende lap. Als de kinderen eronder zitten lijkt het alsof ze onder water zitten, voor hun neus kan ik het bewegen als de golven van een beekje.
Daarnaast gebruik ik esotherische olieen; denk aan een grasgeur bij een groene lap.
Ik gebruik de stoffen ook om bijvoorbeeld een grote paardenbloem te maken; waarmee de poppen weer kunnen spelen.
De plekken waar de kinderen op zitten/ liggen maken onderdeel uit van het decor.
Het achterdoek bestaat uit een projectiescherm waar een boom in alle jaargetijden op geprojecteerd wordt, in de kleuren die verband houden met de sfeer van het stoffen decor.
Het decorontwerp en idee is van Kathelijne Monnens.

De poppen
De hoofdpersoon wordt een beer met een grote aaibaarheidsfactor. die samen met de kinderen goed kan bewegen. Per seizoen komen er dieren bij; denk aan vogels, vlinders, bijen, spinnen, een kleine muis en een pinguin.

De muziek
Begeleider Een terugkerend spelelement in mijn muziekbelevingen is het beleven van de zeizoenen. Naast liedjes die ik hierbij gebruik met bijbehorende instrumenten, gebruik ik ook snoezelelmenten zoals, regen (plantenspuit, rainstick), wind (ventilator), donder (rommelplaat).
Er komen bewegingsliedjes waarin de kinderen worden uitgenodigd worden om mee te doen. Op het podium staat een grote houten trommel rommel, die zowel door de beer als de kinderen bespeeld wordt. Ingeborg speelt mondharmonica en begeleidt zo de acties van de poppen.
Remko Edelaar, fagotspeler bij het Nederlands Phylharmonisch Orkest, is uitgenodigd om een muzikale bijdrage te leveren. Remko luistert Ingeborg's kleine belevingen voor de kinderen van de Schuit soms op. De kinderen weten de lage tonen van de fagot te waarderen en reageren er goed op.
Fred Jenner, de huiscomponist van het theater, verzorgt de bandopname en mixage's. We nemen de muziek op op band op en spelen er life doorheen. De fagot, de trommel en de mondharmonica worden in deze composities verwerkt.

Lesverwerkingsprogramma
Naast de voorstellingen willen we de groepsbegeleiding stimuleren en inspireren tot het geven van muziekactiviteiten. We bieden een cd aan met de muziek en de liedjes van de voorstelling die gebruikt kunnen worden op de groep. De cd's kunnen gebruikt worden als voorbereiding op de muziekbeleving, of achteraf tijdens de muziekactiviteiten op de groep.
Desgewenst geeft Ingeborg een instructieles voor de begeleiding of een introductieles op de groepen ter voorbereiding
In samenwerking met een logopediste wordt er een lesbrief gemaakt met de bijbehorende gebaren en picto's. als decor

Terug naar boven    Terug naar startpagina

Project: Ei, ei!

Rex en Ingeborg Ei, ei! is een bijzonder theaterproject speciaal ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke beperking.
Poppen en decor
Het decor, een grote tent wekt het de suggestie dat we met zijn allen in de tent zitten. Het tentdoek aan de buitenkant wordt gebruikt als filmdoek, met dia's, natuurelementen, en schaduwspel wordt hier verbeeld.
In de tent zelf speelt Ingeborg met Rex en het eendje, beiden handpoppen, en kan zij gemakkelijk contact leggen met het publiek. De objecten zijn primair van kleur.

Muziek
De muziek bestaat uit afwisselend accordeonmuziek en geluiden uit de natuur.

Het doel
De voorstelling is primair gemaakt voor kinderen met een laag ontwikkelingsniveau. We creëren een intieme, snoezelachtige sfeer, waarin de kinderen tot rust kunnen komen. We wisselen deze ontspanning af met spanning en actie. Na de voorstelling kunnen de kinderen nog even nasnoezelen in de tent.

Reacties van deelnemers
In het voorjaar van 2004 hebben de kinderen van de KDC's van IJlanden Amsterdam uitgebreid kennisgemaakt met Rex en eendje uit de voorstelling "Ei, ei!".
Ingeborgpop maakte een enqute en vroeg de begeleiders om op de voorstelling te reageren. Hier een greep uit de reacties
De tent is uitnodigend zodat je letterlijk in het verhaal zit. De gebruikte woorden zijn herkenbaar evenals de gebaren voor de kinderen. De kinderen maken tijdens het verhaal gebaren naar Ingeborg terug of imiteren haar.
De rekwisieten zijn uitvergroot en herkenbaar.
In deze voorstelling wordt het handpoppenspel met schimmenspel, dia's en projecties afgewisseld. Dit maakt dat er voor elk wat wils is. Het ene kind reageert sterk op de scnes achter het scherm, anderen weer meer op wat er op het toneel in de tent gebeurt. De lichtjes en de muziek zij spannend. Door de afwisseling van spelelementen is de voorstelling erg gevarieerd en houdt het spel de aandacht vast.
Toen Ingeborg met het eendje in de dia ging zwemmen, stond een vrouw meteen op om mee te doen. Ze stond al achter de tent!
Kinderen kruipen tijdens de storm bij elkaar voor bescherming, of gaan in de nacht ook languit op hun kussen om een tukje te doen. Ze worden spontaan wakker als de "zon" weer opkomt.

Ei Ei!

De kinderen bleven na de voorstelling met stralende ogen rustig zitten. Dat is een teken van ontspanning en een positief commentaar. Ook het personeel zat vaak na te genieten.
De kinderen zwaaiden Ingeborg en Rex in de auto (in de dia) uit. We krijgen knuffels en er wordt naar ons gezwaaid.
Een veel gehoorde reactie van het personeel is: "kan dit niet vaker?", "maak nog zo'n verhaal" en "zeker voor herhaling vatbaar" De voorstelling "Ei, ei!" wordt goed ontvangen.
De voorstelling is erg knus, als publiek zit je echt in het spel; goede afwisseling van dia's, licht, spel. Verrassend mooi decor, veel humor. Goede afwisseling van beeld en tekst. Fijn dat de gebaren duidelijk worden gebruikt. Dit maakt het heel toegankelijk voor de kinderen.
De gebruikte spelelementen zijn: "Prachtig! De dia's waren heel mooi. De kinderen vonden de overgang van projecties naar poppenspel leuk. Indrukwekkend, kleurrijk, duidelijk."
Hoe hebben de kinderen de voorstelling ervaren? "Ze zaten met open mond te kijken, sommige kinderen deden actief mee (verbaal) of imiteerden of praatten door middel van gebaren terug. Opvallend was dat de kinderen na de voorstelling zo ontspannen waren.
Het was voor de kinderen fijn dat deze voorstelling in hun eigen veilige omgeving werd gegeven."

Theatertent
Voor deze voorstelling is een verduisterde ruimte noodzakelijk. We hebben een grote theatertent die zowel binnen als buiten kan worden opgesteld. Nu zijn we in staat om altijd zowel binnen als buiten te spelen.

Terug naar boven    Terug naar startpagina

Muziekprojecten i.s.m. het Nederlands Philharmonisch orkest en het concertgebouw en Cordaan

Een bijzonder muziekproject

Cordaan is een instelling voor dienstverlening aan mensen met een verstandelijke beperking. Zij organiseert muzikale projecten samen met het Concertgebouw en het NedPho; Het Nederlands Philharmonisch Orkest.
In opdracht van het NedPho schreef in 2007 Jacco Minaard een lesprogramma en een introductieliedje om de kinderen 'veilig' door de muzieklessen heen te leiden. Eveline Torres maakte een choregrafie voor de Bolero. Ton van der Minnen, Eveline Torres en Ingeborg speelden met de pop "Bolletje" een paar liedjes die met de choreografie werden opgenomen op DVD.

Klik voor een
film van Bolletje
Klik op de foto om het filmpje te downloaden (7MB)
Het eerste liedje is te downloaden van deze site; klik op de foto aan de rechterkant. Het liedje is geschreven door Jacco Minaard en wordt uitgevoerd door Ton van der Minnen, Eveline Torres en Ingeborg.


Alle groepen op de KDC's kregen een DVD, en eenieder ging aan de slag om zich voor te bereiden op het concert.
Cordaan stelde aan Ton van der Minnen, muziektherapeut, en Ingeborg begeleidster muziek, beiden werkzaam voor Cordaan, de vraag om samen op de verschillende KDC's dit programma aan te sturen ter voorbereiding van het concert in het concertgebouw.
Ingeborg maakte een toegankelijke en herkenbare pop "Bolletje", naar de Bolero van Ravel. Bolletje werd gedurende het project enthousiast ontvangen. Voor de voorstelling in het concertgebouw is de pop uitvergroot.

Optreden in Concertgebouw
Nieuwsbrief Zorgcentrum Cordaan juli 2007: Corso, Clientenblad Cordaan juni 2007:
Muziekale BRUGGENbouwers

Ingeborg Willems begeleidt muziekactiviteiten op KDC de Schuit en heeft ook een eigen poppentheater. Ton van der Minnen begeleidt muziekactiviteiten op KDC de Boei en bij een aantal collega instellingen. Samen met een muziektherapeut van het Nederlandse Philharmonisch Orkest en een choreografe van het Concertgebouw vormden zij een werkgroep om het muziekproject 2007 van Cordaan Jeugd voor te bereiden en uit te voeren.



Ton: "De samenwerking met Nedpho, het Concertgebouw en Cordaan Jeugd was gestoeld op wederzijdse belangstelling. Dit was een goede uitgangspositie. De "opdracht" was het bijwonen van een klassiek concert in het Concertgebouw en het participeren van de kinderen/jongeren van de KDC's.
Er moet wél een vertaalslag worden gemaakt wat betreft de doelgroep waar het om ging."
Hoe bereik je die participatie? De inbreng van Ingeborg en Ton van Cordaan Jeugd speelden daarin een belangrijke rol. Zij kwamen met concrete ideeën op basis van jun creatieve en orthopedagogische ervaringen met de doelgroep. Ieder lid van de werkgroep had een duidelijke inbreng en zo vielen de puzzel stukjes op hun plaats. De samenwerking was prettig en zeer vruchtbaar. Ingeborg heeft de pop "Bolletje" speciaal voor het project ontworpen. Het Klinkerlied, al eerder geschreven door Ton en bekend op de KDC's, had een prominente plaats in de uitvoering in het Concertgebouw. Ingeborg: "Eén en ander was mogelijk door de flexibiliteit en professionaliteit van Jacco en Eveline (muziektherapeut en choreografe). Tevens participeerden zij volop mee in de voorbereiding en uitvoering van het project op de KDC's, wat het wederzijdse begrip en inzicht in de werelden van elkaar behoorlijk vergrootte. Deze samenwerking moet zeker worden voortgezet."

Gezien het succes van het muziekproject in 2007, de herkenbaarheid middels de pop Bolletje, het introductieliedje en de bewegingselementen die zo goed werkten voor onze kinderen kreeg het programma met het concertgebouw en het NedPho een vervolg. Gekozen werd voor muziek van Vivaldi en Tsjaikovski.
Deze keer kreeg Bolletje er een vriendinnetje bij: Bollientje. Alle KDC's kregen een kasteeltoren om op te tuigen en aan te bieden tijdens het concert.
Ton van der Minnen maakte een bewegingsliedje, Eveline Torres de choreografie en Ingeborg de pop Bollientje en de decors.
Ter ondersteuning van de voorbereidende lessen werd er weer een DVD opgenomen.

Terug naar boven    Terug naar startpagina

Festival Theater op Maat

IngeborgPop verzorgt op het terrein van uw instelling in de theatertent haar voorstellingen speciaal gemaakt voor gehandicapten en of ouderen.
Zij ontwikkelt de mogelijkheid, om naast haar eigen werk, samen met andere theatergroepen die een affiniteit hebben met deze doelgroep een theaterprogramma in te vullen. We willen dan verschillende disciplines met elkaar combineren zoals poppenspel, theater, dans en muziek.
Wij vinden het belangrijk om vanuit de bewoners zelf te organiseren en kunnen met de talenten van de bewoners aan het werk te gaan door een voorstelling te maken of het organiseren van muziek, circus of dans workshops.
Het doel is om voor alle deelnemers een programma op maat te maken. Wij denken hier graag over mee!

In het laatste weekeinde van juni 2007 vond het eerste "Festival Theater op Maat" voor Severinus plaats in Veldhoven.
We startten zaterdag met een drietal optredens van "Theater de Lachende Zon", muziektheatervoorstellingen met een hoog interactief karakter. Elco van Alphen en Margo Lotters nodigden de deelnemers uit om mee te zingen en te trommelen. Iedereen stond steeds even in de volle aandacht. De reacties varieerden van verrassing tot ontroering en veel speelplezier.

De Lachende Zon
Elco van Alphen
De Lachende Zon
Margo Lotters

www.delachendezon.nl


Special Insight
Special Insight
Het avondprogramma werd verzorgd door duo "Special Insight".
Dit duo bestaat uit Joyce Maya & Humphrey Wenas. Twee professionele zangers die samen een sprankelende duo vormen. Magische stemmen en entertainment volop! Duo Special Insight zingt en speelt ook gitaar.
www.special-insight.com

Feest in de tent! De deelnemers hebben zich goed vermaakt met een dansje, een drankje en gezang. Iedereen kreeg een kaart met handtekeningen mee voor in het plakboek.

Marijn Paayman verzorgde de techniek en stond garant voor veel "blingbling" op de dansvloer.


Een greep uit de reacties:

Lenicka    30-06-07 14:53:44
Hoi,

Mijn complimenten voor deze mooie voorstelling op severinus vandaag. Lachmi en Henk hebben het heel leuk gevonden (en ik ook!) Lachmi verteld met een lach op zijn gezicht; ''trommelen en schreeuwen! Leuk he!'

Het maakte mij er ook weer bewust van dat we op dit niveau niet altijd maar zoveel hoeven te praten want met dit soort benadering zeg je zo veel meer!

Bedankt voor het leuke uurtje!
''Houdoe en bedankt ole ole ole!!''
(het had wel de hele middag kunnen duren denk ik)

Groetjes Lachmi, Henk en Lenicka

hannie van laarhoven    30-06-07 15:07:19
Vanmiddag zijn we samen met Berkt 14 en 16 bij jullie op bezoek geweest Linda Willy en Hannie met de bewoners Ingrid, Peter en Anneke. Het was geweldig zo zonder woorden maar met geluiden,Ingrid vond het wel spannend, bij Anneke komt niet alles meer aan maar reactie was er wel en Peter vond het zeker geweldig. Bij dit alles zeg ik Chapeau!!!! voor jullie inzet.


Op zondagmiddag, als sluitstuk, speelde Ingeborgpop de voorstelling "Ei,ei!"
Tent Ei,ei!

Terug naar boven    Terug naar startpagina

Emotiepop Blij
©WILLEMS, alle rechten voorbehouden

Emotiepop

Voor mensen met een verstandelijke beperking is het vaak moeilijk hun emoties te uiten.
Daarom ontwikkelde Ingeborg een 'emotiepop'.
Het basisgezicht van deze pop is blanco, hierop kunnen andere gezichten met uitdrukkingen worden bevestigd.
Momenteel zijn de vier basisemoties gemaakt: blij, verdriet, boos en angst.

Nieuwe Emotiepoppen!

Emotiepop Emotiepop Emotiepop Emotiepop Emotiepop

Uitvoering

De losse koppen Het formaat van de pop is 65 cm.
De basiskop bestaat uit witte flanellen stof. De vier gezichtsuitdrukkingen zijn op losse gezichten geverfd in zwarte verf. Ze worden middels klittenband op de basiskop bevestigd.
Het haar van de pop bestaat uit een wollen bol. Hierop wordt de basiskop geplakt en genaaid.
Het lijfje bestaat uit stof, de pop draagt gymschoenen en de handen worden bespeeld door de duim door een ring te steken.
Het is mogelijk de pop in een effen stof of met een andere huidskleur te bestellen.

Speelwijze

De pop is makkelijk hanteerbaar.
Men bespeelt met een hand de kop, met de andere hand de hand van de pop. Afhankelijk van de situatie wordt gekozen voor een emotie.
Volgens nieuwe Europese richtlijnen mag de pop niet door kinderen onder de 3 jaar zelf bespeeld worden.

Expressie

Emotiepop Angst Deze pop is bijzonder expressief omdat je met je hand de gezichtsuitdrukkingen goed kan ondersteunen. Daarnaast kan men met de speelhand ook de gebaren van Totale Communicatie gebruiken om de emotie te verduidelijken en te versterken.

Uitvoering

Klik voor een
film van Bolletje
Klik op de foto om een filmpje te downloaden (7MB)
De pop wordt opgeruimd in een dekentje voorzien van kussen en een rand laken. Onder het laken worden de losse koppen opgeborgen. Het geheel kan in de was en is voorzien van wasetiketten.

Toepassing

Emotiepop Boos De pop is breed inzetbaar, voor school en KDC.
Ze is speciaal ontworpen voor mensen met een verstandelijke beperking, echter ook bruikbaar als klassepop voor groep 1 en 2 van de reguliere basisschool.
Denk aan:
Ondersteuning van de les.
Ter introductie, afsluiting, ondersteuning en extra spelelement van de lessen.
De kring:
De pop rouleert over de groepen en iedere groep krijgt een week lang de speciale zorg over deze pop. Afhankelijk van de invulling van het weekprogramma draait de pop actief mee in de thema's die op dat moment spelen of loopt de pop mee met de dagelijkse activiteiten.

Themadagen/festiviteiten

De pop is inzetbaar om speciale activiteiten te ondersteunen in de voorbereiding en uitvoering. Te denken valt aan een piratenfeest, circus, kasteelfeest, Sinterklaas en kerst.

Therapeutische toepassing

De pop wordt ingezet ter ondersteuning van de therapieën in het kader van sociaal/emotionele ontwikkeling.
Denk aan: logopedie, ergotherapie, speltherapie, psychomotorische ondersteuning en sociale vaardigheidstrainingen.

Bestellen

De pop kan besteld worden bij IngeborgPop@hotmail.com
©2007 WILLEMS, alle rechten voorbehouden.
Het concept van deze pop is auteursrechtelijk beschermd en gedeponeerd bij IdeeSafe onder nr. A070508001-01.
Geheel of gedeeltelijk misbruik zal strafrechtelijk worden vervolgd.

Textiel-weefatelier 'de Draad'

De Draad De Draad Ingeborgpop heeft Textiel-weefatelier 'de Draad' bereid gevonden om een deel van de productie van poppen uit te voeren.
'De Draad' is een kleinschalig project van de Stichting AGO/Cordaan, waar mensen met een verstandelijke handicap vijf dagen in de week producten maken en vrij bewerken. Er worden stoffen bedrukt, beschilderd of met de naald versierd. Met verschillende materialen wordt er geweven. Van de verkregen stoffen vervaardigen ze tassen, (zit)kussens, kaarten, huishoudtextiel etc.
De Draad Bezoek adres 'de Draad':
Gedempt Hamerkanaal 27
1021 KL Amsterdam
telefoon: 020-4942142.
Open ma t/m vrij van 10.00-16.00 uur.


Terug naar boven    Terug naar startpagina